Procedure for the formation of professional competences in mechanics b of the engineering construction company ECOI-17
DOI:
https://doi.org/10.5377/farem.v11i3.14894Keywords:
Procedure, training, professional competence, mechanicAbstract
The article proposes a procedure for the formation of professional competences in mechanics B of the Road Earthwork Base Business Unit of the Engineering Works Construction Company ECOI-17 of Holguin, Cuba. In contrast to others consulted, it expresses as scientific novelty the establishment of a dynamic based on the design, development and evaluation of professional training taking into account the theoretical vs. practical integration, from the instructive, educational and developmental dimension of their professional training. It is based on the project-based professional learning method. Documentary analysis was used for the characterization of the theoretical frame and state of the art, systemic approach for the elaboration of the procedure, the pedagogical pre-experiment and the Chi-Square hypothesis test (X2), for its validation. Favorable impacts are shown in a sample of 30 B mechanics of the above-mentioned company, in the improvement of their professional competences, as well as in the productivity and quality of work life of the company, which attest to the scientific novelty of the research.
Downloads
References
Abreu, R. y León, M. (2007). Fundamentos básicos de la Pedagogía Profesional. La Habana: Editorial Pueblo y Educación.
Abreu, R. y Soler, J. (2014). Didáctica de la Educación Técnica y Profesional. Soporte digital. Universidad de Ciencias Pedagógicas para la Educación Técnica y Profesional Héctor A. Pineda Zaldívar, La Habana
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Moya, C. A. (2020). Metodología para la obtención de resultados científicos en una tesis de maestría en pedagogía profesional. Revista de Formación y Calidad Educativa, 8 (2). http://www.refcale.uleam.edu.ec/index.php/refcale/article/view/3220
Alonso, L. A., Cruz, M. A. y Ronquillo, L. E. (2020). El proceso de enseñanza – aprendizaje profesional: Un enfoque actual de la formación del trabajador. Editorial Mar y Trinchera, Manta, Ecuador
Alonso, L. A., Cruz, M. A., Olaya, J. (2020). Dimensiones del proceso de enseñanza – aprendizaje para la formación profesional. Revista Luz (19), 2, 7-29. Disponible en: http://www.luz.uho.edu.cu/index.php/luz/article/view/1032
Alonso, L. A., Larrea, J. J. y Moya, C. A. (2020). Metodología para la formación de competencias profesionales en estudiantes universitarios mediante proyectos formativos. Revista Transformación, 16 (3). Recuperado de http://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/e3366
Alonso, L. A., Ortiz, A. L. Cruz, M. A. (2021). Método de aprendizaje profesional basado en proyectos para la formación de los trabajadores. Revista de Investigaciones Andina 22 (1). http://revia.areandina.edu.co/index.php/IA/article/view/1832/1739
Carrión, E. (2019). Educación en competencias y valores: un proyecto comunicativo de materiales multimedia orientados al aprendizaje y la resolución de conflictos en los Institutos de Educación Superior. (Tesis de doctorado). Universidad de Castilla La Mancha. España.
Castillo, M. S., Samaniego, J. A., Chew, Y., Gaytán M. A., Rodríguez, D. A. y Lizárraga, H. M. (2018). Desempeño de las competencias genéricas a partir de proyectos de investigación en estudiantes de bachilleratos tecnológicos agropecuarios en Coahuila. Investigación Educativa, 23 (79), 1217-1234. Recuperado de http://www.comie.org.mx/revista/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/1195/1177
Escobar, M. y Infante, M. (2018). La formación competente del profesional de la bibliotecología y las ciencias de la información. Transformación, 14 (1), 11-20. Recuperado de: https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1924
Flores, G. y Juárez, E. (2017). Aprendizaje basado en proyectos para el desarrollo de competencias matemáticas en Bachillerato. Investigación Educativa, 19 (3), 71 -91. DOI:10.24320/redie.2017.19.3.721
Gamboa, R. (2020). La formación de la competencia comunicativa profesional de los estudiantes de Ingeniería Mecánica en el contexto laboral. (Tesis de doctorado). Universidad de Holguín. Cuba
Gil-Galván, R. (2018). El uso del aprendizaje basado en problemas en la enseñanza universitaria.
Análisis de las competencias adquiridas y su impacto. Investigación Educativa. 23 (76), 73-93. Recuperado de http://www.comie.org.mx/revistya/v2018/rmie/index.php/nrmie/article/view/1140
Guzmán, R., Sóñora, H., y Arnaiz, M. (2016). Las competencias profesionales del obrero de la construcción. Transformación, 12 (2), 237-249. Recuperado de https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/1477
Hernández R., Fernández, C. y Baptista, P. (2014). Metodología de la investigación. México: EDAMSA IMPRESIONES S.A. de C.V. (5ta Edición).
Machado, E. F., Montes de Oca, N. (2020). Competencias, currículo y aprendizaje en la universidad. Motivos para un debate: Antecedentes y discusiones conceptuales. Transformación, 16 (1), 1-12. Recuperado de: https://revistas.reduc.edu.cu/index.php/transformacion/article/view/2817
Mendoza, J. F., Flores, J. A. (2021). Competencias digitales en la formación continua del profesorado, un estudio de caso para la Bluefields Indian & Caribbean University-BICU, Nicaragua. Revista Científica De FAREM-Estelí, 10 (39), 157-169. https://doi.org/10.5377/farem.v10i39.12621
MICONS (2012). Resolución 296/2012. Objeto empresarial de la Empresa Constructora No.17. República de Cuba.
Moya, C. A.; Alonso, L. A.; Vera, M. D., Corral, J. & López, M. (2019). Metodología para el desarrollo de la competencia de marketing en estudiantes de Economía durante la inserción laboral en empresas. Revista Espacios, 40 (44), 26-33. Recuperado de: https://www.revistaespacios.com/a19v40n44/19404426.html
Ortiz, A. (2017). Metodología del aprendizaje significativo, problémico y desarrollador. Hacia una Didáctica Integradora y Vivencial. España: Editorial Académica Universitaria.
Ortiz, M. Á.; Marta-Lazo, C. & Martin, D. (2016). A formação de competências profissionais em alunos de Comunicação Social das estações de rádio universitárias na Espanha e Portugal: situação e resultados assimétricos. Signo pensam. [online], 35 (68), 35-50. Recuperado de http://dx.doi.org/10.11144/Javeriana. syp35-68. fcpe.
Perevoshchikova, E., Samoilova G. S., Lapin, N. I., Elizarova, Y. & Panova I.V. (2019). The methodology for developing professional competencies of Bachelors in the program «Pedagogical Education. Espacios, 40 (33), 26-35. Recuperado de: https://www.revistaespacios.com/a19v40n33/19403326.html
Ronquillo, L. E., Cabrera, C. C. y Barberán, J. P. (2019): Competencias profesionales: Desafíos en el proceso de formación profesional. Opuntia Brava, 11 (Especial), 1-12. DOI: 10.35195/ob.v11iEspecial.653
Salcines, I.; González, N.; Ramírez, A.; Martínez, L. (2018). Validación de la escala de autopercepción de competencias transversales y profesionales de estudiantes de educación superior. Curriculum y Formación del Profesorado, 22 (3), 31-51. DOI:10.30827/profesorado.v22i3.7989
Seckel, M. J. & Font, V. (2020). Competencia reflexiva en formadores del profesorado de matemática. Magis, Investigación en Educación, 12 (25), 127-144. DOI: 10.11144/Javeriana.m12-25.crfp
Silva, W. H. y Mazuera, J. A. (2019). ¿Enfoque de competencias o enfoque de capacidades en la escuela? Investigación Educativa, 21 (7), 1-10. DOI:10.24320/redie.2019.21. e1 7.1 98
Tejeda, R. y Sánchez, P. (2012). La formación basada en competencias profesionales en los contextos universitarios. (2da Ed.). Ecuador: MAR ABIERTO. Recuperado de. https://www.issuu.com/marabiertouleam/docs/la_formacion_basada_en_competencias
Tobón, S. (2013). Formación integral y competencias.
Pensamiento complejo, currículo, didáctica y evaluación (4ta. Ed.). Bogotá: ECOE. Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/319310793_Formacion_integral_y_competencias_Pensamiento_complejo_curriculo_didactica_y_evaluacion
Villavicencio, E. (2017). ¿Cómo realizar la prueba chi-cuadrado con Excel? Recuperado de: https://www.researchgate.net/publication/319879609_COMO_REALIZAR_LA_PRUEBA_CHI_CUADRADO_CON_EXCEL/link/59bfe7bd458515e9cfd544d0/download
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Revista Científica de FAREM-Esteli
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.