Features of the formation process of the Master in Professional Pedagogy in the University of Holguin, Cuba

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5377/farem.v11i41.13889

Keywords:

Features, formation, Master, professional pedagogy

Abstract

Professional Pedagogy is the branch of General Pedagogy that studies the initial or continuous professional formation process of the worker. This process manifests singular features, which are understood and explained from the categories that emerge from the theoretical and methodological postulates of Professional Pedagogy and Didactic Technical Sciences. This worker is formed in an integration of the academic, labor, and research, in a dynamic that articulates the instruction, education and professional growth and in a concrete historical-cultural context that suggests the manifestation of a relationship between the university and the world of work. It is for this reason, that the professional who prepare himself as a Master in Professional Pedagogy is a higher-level worker who is a protagonist in a process of continuous formation in a conscious, structured and with specific features in his formation. It is from this perspective that this article gathers the results of a documentary research on the features that have characterized the formation process of the Master in Professional Pedagogy in the University of Holguin, Cuba. The general objective and main result of the study is the determination of the regularities and tendencies that have characterized the historical evolution of the formation process of this professional in the referred institution.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abreu, R. y León, M. (2007). Fundamentos básicos de la Pedagogía Profesional. La Habana. Cuba. Editorial Pueblo y Educación. 1ra. Edición.

Alfonzo, I. (1994). Técnicas de investigación bibliográfica. Caracas. Contexto Ediciones. 1ra. Edición.

Alonso, L. A., Cruz, M. A. & Ronquillo, L. E (2021). La formación profesional del trabajador. Manta. Ecuador. Editorial Libro Mundo. 1ra. Edición.

Álvarez, G. Efecto de la formación en el trabajo sobre la movilidad laboral. Revista Cuadernos de Gestión [en línea]. Vol. 9, núm. 1, 2009 [consultado 18 de diciembre 2021]. Disponible en: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=274320570004

Casas, E. y Cruz, M. A. (2021). Programa para la enseñanza de la historia del proceso de formación del trabajador en la Maestría en Pedagogía profesional. Holguín. Cuba. Memorias de la 10ma. Conferencia Científica Internacional de la Universidad de Holguín.

Casas, E. (2021). Programa de superación profesional sobre la historia del proceso de formación profesional de los trabajadores. Tesis de Maestría en Pedagogía Profesional. Holguín, Universidad de Holguín, 85 pag.

Cruz, M. A., Alonso, L. A., Zúñiga, L. M, Thompson, D. y Tamayo, R. (2021). Programa académico de la Maestría en Pedagogía Profesional para la modalidad de educación a distancia. Holguín. Cuba. Memorias de la 10ma. Conferencia Científica Internacional de la Universidad de Holguín.

García, I. (1999). Formación en el trabajo y movilidad laboral. Revista Papers [en línea]. 59, 1999 195-219 [consultado 19 de diciembre 2021]. Disponible en: http://www.raco.cat

Gómez, L. Un espacio para la investigación documental”. Revista Vanguardia Psicológica. [en línea]. Año 1, Volumen 1, Número 2, octubre-marzo, 2011. [consultado 19 de diciembre 2021]. Disponible en: https://dialnet.unirioja.es

Leyva, P. A. La formación profesional actual: propuestas innovadoras. Revista Opuntia Brava [en línea] 10 (3). 2018. [consultado 19 de diciembre 2021]. Disponible en http://opuntiabrava.ult.edu.cu/index.php/opuntiabrava/article/view/543

Ministerio de la Educación Superior en Cuba (2013). Programa de la Maestría en Pedagogía Profesional. RM: 60/2013. La Habana. Cuba.

Published

2022-04-04

Issue

Section

EDUCATION SCIENCES

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>